Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

CV | ANU TIEAHO

 

Anu Tieaho

Vuorenmäentie 6, 61800 Kauhajoki

 

Puh 0400-587752

Sähköposti: anu.tieaho@kf-kehitys.fi

Syntymäaika 24.09.1973

Siviilisääty: naimisissa, 3 lasta (1996, 2001, 2004)

 

KOULUTUS

KTM, Helsingin Kauppakorkeakoulu 1998, pääaine laskentatoimi

Opintoja Helsingin Yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa

Ylioppilas, Linnan Lukio, Kajaani 1992, 6 laudaturia 

 

KOKEMUS

1.3.2016-

LIIKKEENJOHDON KONSULTTI, HALLITUSTYÖSKENTELIJÄ

KF-Kehitys Oy (www.kf-kehitys.fi)

 

  • Hallitustyöskentely
  • Strategiatyöskentely
  • Liikkeenjohdon konsultointi etenkin yrityksen talouteen, kannattavuuteen, rahoitukseen ja henkilöstöhallintoon liittyen, Vuokratalousjohtaja

 

1.1.2014.- 28.2.2016

HALLINTOJOHTAJA

Meira Oy (liikevaihto 80 meur, työntekijöitä: 170, www.meira.fi, emoyhtiö Segafredo Zanetti Group, Italia, tytöryhtiöt Meira Eesti Ou, ja Segafredo Zanetti Danmark aPs)

 

  • Vastuu Meira Oy:n ja Meira konsernin talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta
  • 4 henkisen johtoryhmän jäsen
  • 10-12 henkisen hallintotiimin johtaja

 

Toimintoja mm: kirjanpito, tilinpäätös (Meira Oy ja konserni), verotus, palkanlaskenta, yhteistoiminta henkilöstön edustajien kanssa, työehtosopimukset (ETL), konserniraportointi (IFRS, Milanon pörssi), jory-, hallitusraportointi, kustannus- ja kannattavuuslaskenta sekä hinnoittelu, investointilaskelmat, budjetointi, ennustaminen (Meira ja konserni), raportointi ja päätöksenteon tuki, vakuutukset, tilintarkastukset ja pankki, henkilöstön kehittäminen, tyky, työtyytyväisyysmittaukset, tietojärjestelmät ja niiden kehittäminen.

 

TULOKSIA: Minun aikanani Meira kehittyi kohti modernia, dynaamista, tuloshakuista yritystä. Otimme käyttöön QLIKVIEW- business intelligence- järjestelmän johdon päätöksenteon tueksi ja uuden ERP-järjestelmän toiminnan ohjaamiseen. Taloushallinnon rooli kehittyi perinteisestä kirjanpito-osastosta ”koko talon tietopankki” ja päätöksenteon tuki-toiminnoksi (finance business partner). Henkilöstöhallinnon puolella kehitimme henkilöstöhallintoon monia työkaluja erityisesti henkilöstön kehittämisen johtamiseen (mm.kehityskeskustelut) sekä esimiestyöhön. Lisäksi osallistuimme Meiran osalta emoyhtiön Milanon pörssiin listautumiseen kesäkuussa 2015.

 

21.1.2013 -  31.12.2013 MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖ

Kappahl Oy  (liikevaihto 75 meur, työntekijöitä: 300, www.kappahl.fi, emoyhtiö KappAhl AB, Ruotsi)

 

Tehtyäni vuosikausia töitä ketjuliikkeen konttorilla, halusin päästä hetkeksi myymälään työskentelemään omin käsin asiakkaiden kanssa siellä, missä tulos oikeasti tehdään. Otin vastaan äitiysloma-sijaisuuden KappAhlin myymälässä. Vastasin myymälän tuloksesta, ohjauksesta, budjetoinnista ja henkilöstöstä.

 

1.6.2012 - 16.1.2013 TALOUSPÄÄLLIKKÖ

Plantagen Finland Oy (liikevaihto 35 meur, number of employees 120, www.plantagen.fi, emoyhtiö Plantasjen AB, Norja)

 

  • Vastuu Plantagen Finland Oy:n talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta (ulkoinen ja sisäinen laskenta, budjetointi, ennustaminen, raportointi, verotus, sopimukset, hinnoittelu, alennusmyynnit, palkkahallinto jne.)
  • 4 henkisen johtoryhmän jäsen

 

1.9.2006 - 31.5.2012 COUNTRY CONTROLLER

Kappahl Oy  (liikevaihto 75 meur, työntekijöitä: 300, www.kappahl.fi, emoyhtiö KappAhl AB, Ruotsi)

 

  • Vastuu taloushallinnosta
  • Vastuu Controller – toiminnosta Suomessa : roolini oli olla toimitusjohtajan ja Ruotsin pääkonttorin tuki antamalla tietoa, näkemyksiä ja sparrata strategisessa päätöksenteossa.
  • Tavoitteena oli tehdä koko ketjusta tuloshakuinen. Tehtäviini kuului siis myös myymäläpäälliköiden kouluttaminen tuloksentekemiseen osana myynnin esimiehen ammattitutkintoa ja itse kehittämänäni ”taking control”-koulutusohjelmana
  • Vastuisiini kuuluu mm. markkinoiden ja kilpailutilanteen seuraaminen, myynnin ja mittareiden sekä tuloksen budjetointi, seuranta ja reagointi. Ennusteiden laatiminen.  Hinnoittelun ja alennusmyyntien toimenpiteiden johtamiseen osallistuminen, kanta-asiakaskunnan seuranta, kampanjoiden seuranta ja suunnittelu , myymäläketjun laajentamisen suunnittelu ja investointilaskelmat.

 

1.2.1998-31.8.2006 ERILAISISSA TEHTÄVISSÄ CONNECTO GROUPISSA (tarkemmin alla)

 

12.2.2003-31.8.2006 YRITTÄJÄ, HALLITUKSEN JÄSEN JA TALOUSJOHTAJA

Connecto Oy (liikevaihto 10 meur, työntekijöitä 50 (+100 Viipurissa))

 

  • Konsernin emoyhtiön konkurssin jälkeen toimiva johto osti Connecto Oy:n sekä Venäläisen tytäryhtiön.
  • Oma omistus osakekannasta 43% 12.2.2003-31.3.2005.
  • Connecto Oy:n toimintaa järkeistettiin ja kehitettiin siten, että selvitystilalaskelman 31.10.2002 laatinut yritys oli jälleen kannattava ja omavaraisuudeltaan hyvä vuoden 2003 lopussa. 1.4.2005 myimme yhtiön koko osakekannan kilpailijalle (SKS group).
  • Toimintaa johdettiin KF-Kehitys Oy:n strategiamallilla.

 

1.1.2001-12.2.2003 CORPORATE CONTROLLER / TALOUSJOHTAJA

Connecto Group AB (liikevaihto 50 meur, työntekijöitä 350, Hudiksvall, Ruotsi)

 

  • Vastuu Connecto Groupin talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta. Alaisia 12.
  • Konsernin johtoryhmän jäsen.
  • Raportointi hallitukselle (business intelligence, kirjallinen ja suullinen) konsernin pääjohtajan kanssa
  • Taloushallinnossa mm. balanced scorecard -raportointi, raportointijärjestelmien kehittäminen, ulkoinen ja sisäinen laskenta, tilinpäätökset, konsernitilinpäätökset, verosuunnittelu, budjetointi ym. suunnittelu, kassabudjetointi, investointien suunnittelu, kustannuslaskenta, varaston hallinta, hinnoitteluperiaatteet
  • IT-hallinnossa liiketoimintajärjestelmä Movexin kehittäminen, implementointi kaikille tehtaille sekä muiden järjestelmien ylläpito ja kehittäminen

 

1.2.1998-31.12.2000 TALOUSPÄÄLLIKKÖ

Connecto Oy

 

Ruotsalaisen Connecto Groupin uuden suomalaisen tytäryhtiön (aikaisemmin Reka Harnesses Oy) itsenäisen talousosaston ja hallinnon pystyttäminen. Talouspäällikkönä ja johtoryhmän jäsenenä vastuu sekä sisäisestä että ulkoisesta laskentatoimesta. Alaisia 1-3.

 

1.1.1996-31.1.1998 TILINTARKASTAJA

Coopers & Lybrand Oy (nyk. PWC)                                                           

 

Tilintarkastaja, erityisalueena kansainväliset tilintarkastukset ja yrityskaupat

 

1995-1996 TALOUSASSISTENTTI

Go International Oy

 

Opiskelun ohessa osa-aikainen työ: pienen mainostoimiston talouden hoitaminen.

 

1993-1996 KIRJANPITÄJÄ

KF-Kehitys Oy

Opiskelun ohessa osa-aikainen työ: pienen konsulttifirman talouden hoitaminen.

 

ERITYISOSAAMINEN

  • Strategia - ja vuosisuunnitteluprosessin vetäminen
  • Vuosisuunnitelmien muuttaminen taloudellisiksi budjeteiksi, suunnitelmien toteutumisen varmistaminen seurannan ja ennustamisen kautta
  • Johtamisen välineiden ja henkilöstön johtaminen yksilöinä ja tiiminä
  • Vuokratalousjohtajuus
  • Yrityksen käynnistäminen / täyskäännös / tervehdyttäminen analyyseineen ja suunnitelmineen
  • Yritysjärjestelyt, liiketoiminta - ja yrityskaupat analyyseineen
  • Hallitustyöskentely ja sen kehittäminen
  • Yleisjohto

 

KIELITAITO

Suomi, Englanti erinomainen

Ruotsi: hyvä

Ranska: heikko

 

VAPAA-AJALLA

Vanhan kunnostaminen (Kotimme on Kauhajoen entinen pappila ja kesämökkimme Porin Puuvillatehtaan kasöörin vanha huvila)

Perhe, käsityöt, puutarhanhoito, ruoanlaitto, eläimet, taiteet, luonto ja matkailu