CV | ANU TIEAHO
Anu Tieaho
Vuorenmäentie 6, 61800 Kauhajoki
Puh 0400-587752
Sähköposti: anu.tieaho@kf-kehitys.fi
Syntymäaika 24.09.1973
Siviilisääty: naimisissa, 3 lasta (1996, 2001, 2004)
KOULUTUS
KTM, Helsingin Kauppakorkeakoulu 1998, pääaine laskentatoimi
Opintoja Helsingin Yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa
Ylioppilas, Linnan Lukio, Kajaani 1992, 6 laudaturia
KOKEMUS
1.3.2016-
LIIKKEENJOHDON KONSULTTI, HALLITUSTYÖSKENTELIJÄ
KF-Kehitys Oy (www.kf-kehitys.fi)
- Hallitustyöskentely
- Strategiatyöskentely
- Liikkeenjohdon konsultointi etenkin yrityksen talouteen, kannattavuuteen, rahoitukseen ja henkilöstöhallintoon liittyen, Vuokratalousjohtaja
1.1.2014.- 28.2.2016
HALLINTOJOHTAJA
Meira Oy (liikevaihto 80 meur, työntekijöitä: 170, www.meira.fi, emoyhtiö Segafredo Zanetti Group, Italia, tytöryhtiöt Meira Eesti Ou, ja Segafredo Zanetti Danmark aPs)
- Vastuu Meira Oy:n ja Meira konsernin talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta
- 4 henkisen johtoryhmän jäsen
- 10-12 henkisen hallintotiimin johtaja
Toimintoja mm: kirjanpito, tilinpäätös (Meira Oy ja konserni), verotus, palkanlaskenta, yhteistoiminta henkilöstön edustajien kanssa, työehtosopimukset (ETL), konserniraportointi (IFRS, Milanon pörssi), jory-, hallitusraportointi, kustannus- ja kannattavuuslaskenta sekä hinnoittelu, investointilaskelmat, budjetointi, ennustaminen (Meira ja konserni), raportointi ja päätöksenteon tuki, vakuutukset, tilintarkastukset ja pankki, henkilöstön kehittäminen, tyky, työtyytyväisyysmittaukset, tietojärjestelmät ja niiden kehittäminen.
TULOKSIA: Minun aikanani Meira kehittyi kohti modernia, dynaamista, tuloshakuista yritystä. Otimme käyttöön QLIKVIEW- business intelligence- järjestelmän johdon päätöksenteon tueksi ja uuden ERP-järjestelmän toiminnan ohjaamiseen. Taloushallinnon rooli kehittyi perinteisestä kirjanpito-osastosta ”koko talon tietopankki” ja päätöksenteon tuki-toiminnoksi (finance business partner). Henkilöstöhallinnon puolella kehitimme henkilöstöhallintoon monia työkaluja erityisesti henkilöstön kehittämisen johtamiseen (mm.kehityskeskustelut) sekä esimiestyöhön. Lisäksi osallistuimme Meiran osalta emoyhtiön Milanon pörssiin listautumiseen kesäkuussa 2015.
21.1.2013 - 31.12.2013 MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖ
Kappahl Oy (liikevaihto 75 meur, työntekijöitä: 300, www.kappahl.fi, emoyhtiö KappAhl AB, Ruotsi)
Tehtyäni vuosikausia töitä ketjuliikkeen konttorilla, halusin päästä hetkeksi myymälään työskentelemään omin käsin asiakkaiden kanssa siellä, missä tulos oikeasti tehdään. Otin vastaan äitiysloma-sijaisuuden KappAhlin myymälässä. Vastasin myymälän tuloksesta, ohjauksesta, budjetoinnista ja henkilöstöstä.
1.6.2012 - 16.1.2013 TALOUSPÄÄLLIKKÖ
Plantagen Finland Oy (liikevaihto 35 meur, number of employees 120, www.plantagen.fi, emoyhtiö Plantasjen AB, Norja)
- Vastuu Plantagen Finland Oy:n talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta (ulkoinen ja sisäinen laskenta, budjetointi, ennustaminen, raportointi, verotus, sopimukset, hinnoittelu, alennusmyynnit, palkkahallinto jne.)
- 4 henkisen johtoryhmän jäsen
1.9.2006 - 31.5.2012 COUNTRY CONTROLLER
Kappahl Oy (liikevaihto 75 meur, työntekijöitä: 300, www.kappahl.fi, emoyhtiö KappAhl AB, Ruotsi)
- Vastuu taloushallinnosta
- Vastuu Controller – toiminnosta Suomessa : roolini oli olla toimitusjohtajan ja Ruotsin pääkonttorin tuki antamalla tietoa, näkemyksiä ja sparrata strategisessa päätöksenteossa.
- Tavoitteena oli tehdä koko ketjusta tuloshakuinen. Tehtäviini kuului siis myös myymäläpäälliköiden kouluttaminen tuloksentekemiseen osana myynnin esimiehen ammattitutkintoa ja itse kehittämänäni ”taking control”-koulutusohjelmana
- Vastuisiini kuuluu mm. markkinoiden ja kilpailutilanteen seuraaminen, myynnin ja mittareiden sekä tuloksen budjetointi, seuranta ja reagointi. Ennusteiden laatiminen. Hinnoittelun ja alennusmyyntien toimenpiteiden johtamiseen osallistuminen, kanta-asiakaskunnan seuranta, kampanjoiden seuranta ja suunnittelu , myymäläketjun laajentamisen suunnittelu ja investointilaskelmat.
1.2.1998-31.8.2006 ERILAISISSA TEHTÄVISSÄ CONNECTO GROUPISSA (tarkemmin alla)
12.2.2003-31.8.2006 YRITTÄJÄ, HALLITUKSEN JÄSEN JA TALOUSJOHTAJA
Connecto Oy (liikevaihto 10 meur, työntekijöitä 50 (+100 Viipurissa))
- Konsernin emoyhtiön konkurssin jälkeen toimiva johto osti Connecto Oy:n sekä Venäläisen tytäryhtiön.
- Oma omistus osakekannasta 43% 12.2.2003-31.3.2005.
- Connecto Oy:n toimintaa järkeistettiin ja kehitettiin siten, että selvitystilalaskelman 31.10.2002 laatinut yritys oli jälleen kannattava ja omavaraisuudeltaan hyvä vuoden 2003 lopussa. 1.4.2005 myimme yhtiön koko osakekannan kilpailijalle (SKS group).
- Toimintaa johdettiin KF-Kehitys Oy:n strategiamallilla.
1.1.2001-12.2.2003 CORPORATE CONTROLLER / TALOUSJOHTAJA
Connecto Group AB (liikevaihto 50 meur, työntekijöitä 350, Hudiksvall, Ruotsi)
- Vastuu Connecto Groupin talous-, henkilöstö- ja tietohallinnosta. Alaisia 12.
- Konsernin johtoryhmän jäsen.
- Raportointi hallitukselle (business intelligence, kirjallinen ja suullinen) konsernin pääjohtajan kanssa
- Taloushallinnossa mm. balanced scorecard -raportointi, raportointijärjestelmien kehittäminen, ulkoinen ja sisäinen laskenta, tilinpäätökset, konsernitilinpäätökset, verosuunnittelu, budjetointi ym. suunnittelu, kassabudjetointi, investointien suunnittelu, kustannuslaskenta, varaston hallinta, hinnoitteluperiaatteet
- IT-hallinnossa liiketoimintajärjestelmä Movexin kehittäminen, implementointi kaikille tehtaille sekä muiden järjestelmien ylläpito ja kehittäminen
1.2.1998-31.12.2000 TALOUSPÄÄLLIKKÖ
Connecto Oy
Ruotsalaisen Connecto Groupin uuden suomalaisen tytäryhtiön (aikaisemmin Reka Harnesses Oy) itsenäisen talousosaston ja hallinnon pystyttäminen. Talouspäällikkönä ja johtoryhmän jäsenenä vastuu sekä sisäisestä että ulkoisesta laskentatoimesta. Alaisia 1-3.
1.1.1996-31.1.1998 TILINTARKASTAJA
Coopers & Lybrand Oy (nyk. PWC)
Tilintarkastaja, erityisalueena kansainväliset tilintarkastukset ja yrityskaupat
1995-1996 TALOUSASSISTENTTI
Go International Oy
Opiskelun ohessa osa-aikainen työ: pienen mainostoimiston talouden hoitaminen.
1993-1996 KIRJANPITÄJÄ
KF-Kehitys Oy
Opiskelun ohessa osa-aikainen työ: pienen konsulttifirman talouden hoitaminen.
ERITYISOSAAMINEN
- Strategia - ja vuosisuunnitteluprosessin vetäminen
- Vuosisuunnitelmien muuttaminen taloudellisiksi budjeteiksi, suunnitelmien toteutumisen varmistaminen seurannan ja ennustamisen kautta
- Johtamisen välineiden ja henkilöstön johtaminen yksilöinä ja tiiminä
- Vuokratalousjohtajuus
- Yrityksen käynnistäminen / täyskäännös / tervehdyttäminen analyyseineen ja suunnitelmineen
- Yritysjärjestelyt, liiketoiminta - ja yrityskaupat analyyseineen
- Hallitustyöskentely ja sen kehittäminen
- Yleisjohto
KIELITAITO
Suomi, Englanti erinomainen
Ruotsi: hyvä
Ranska: heikko
VAPAA-AJALLA
Vanhan kunnostaminen (Kotimme on Kauhajoen entinen pappila ja kesämökkimme Porin Puuvillatehtaan kasöörin vanha huvila)
Perhe, käsityöt, puutarhanhoito, ruoanlaitto, eläimet, taiteet, luonto ja matkailu